池は深く無限でさえある
A pond is deep and even eternal.


なぜ庭に池があるのだろうか。それは池が様々な無限を投影する装置に他ならないからである。時には大海原、決して入ることのできない彼岸、鏡など。生きている庭をつくるためには池をつくること。池の中には魚を飼うべきである。魚は人間が生きることのできない空間でしか生きることのない、奇跡の顕現物だからである。人はその魚を眺めることで、水面に浮かぶ自分をも見る。そしてその奥に続く永遠にたどり着くことのできない空き間を想像する。
〈関連項目〉
池の中に舞台をおくと“川向こうの舞台”にリンクする。そのとき池は彼岸の役割を果たす。また“空中の飛び石”をおくことで池は上空にいるかのごとくに変化する。

Why is there a pond in the garden? It is because a pond is nothing else but a device to reflect a variety of infinity. At times, it represents a vast expanse of the sea, the land of the dead where we are not allowed to enter, or a mirror. There should be a pond if a man wants to make a living garden. Fish should be in the pond because fish can live only where human beings cannot, and it embodies a miracle. Looking at fish in the pond, humans are able to see themselves float on the water. And they imagine that further down is a space they could never reach.

When a stage is placed on a pond, it is linked to “a stage across the river.” Then, the pond functions as the land of the dead. Also, if “stepping stones in the air” were placed, the pond would change as if it were up in the sky.“Stage Across the River,”


“川向こうの舞台”(12)、“空中の飛び石”(4)
(12)“Stepping Stones in the Air”(4)


作成者:原案 ちくは + トリートメント 中谷礼仁、米田沙知子、舩橋
Production: Originally planned by CHIKUHA + Treatment: Norihito Nakatani, Sachiko Yoneda, and Kotaro Funabashi