足のない幽霊は障子に映る影から生まれた
A ghost without feet was imagined from a shadow reflected on a shoji (paper sliding door).
日本で初めて足のない幽霊を描いた人物は円山応挙といわれている。影は実物と全く違うものを彷彿させる。それは歪んだり、小さく、時には拡大されるからだ。ちょっとした行為が爆発的な効果を生み出すのが、強い光源と“半透明の壁”である。このような歪みは“袖舞台”からの鑑賞の視点とも共通している。
It is said that the artist who painted a picture of a feetless ghost for the first time in Japan is Ohkyo Maruyama (18th century painter). A shadow bears an image totally different from the real object because it may be distorted, made smaller or enlarged. Small acts can have explosive effects with strong light coming from a source and through “translucent walls.” Such a distortion has something in common with a viewpoint in “Wings of a Stage.”
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“袖舞台”(13)
“Wings of a Stage”(13)
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成者:原案 ちくは + トリートメント 中谷礼仁、米田沙知子、舩橋耕太郎
Production: Originally planned by CHIKUHA + Treatment: Norihito Nakatani, Sachiko Yoneda, and Kotaro Funabashi
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